För hyresgäster

Felanmälan

Journummer

För akuta ärenden utanför normal arbetstid: 011-14 9669

Gör en ny lokalbokning

Dina uppgifter

Bokningsnamn

*
Namnet på evenemanget

När

Datum från till

Klockan till Hela dagen

Detta evenemang kommer att gå varje dag mellan den första och den sista dagen. De start och sluttider som angivits kommer att vara desamma varje dag.

Var

Plats:

Platsen kunde inte hittas


Detaljer


Detaljer om evenemanget HTML tillåtet.

Evenemangbild

Ingen bild är uppladdad för detta event än


(glöm inte att dubbelkolla att lokalen är ledig först)

Se lokalbokningar

<< december 2017 >>
måntisonstorfrelörsön
27 28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<< december 2017 >>
måntisonstorfrelörsön
27
  • 10:00 - 14:00: Veteranpoolen
28 29 30 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
  • 11:00 - 11:30: Skäggbyrån
12 13
  • 13:30 - 18:00: Veteranträff
14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<< december 2017 >>
måntisonstorfrelörsön
27 28 29
  • 10:00 - 12:00: Föreläsning Arbetsfabriken
30 1
  • 08:00 - 10:00: Föreläsning Arbetsfabriken
2 3
4 5
  • 13:00 - 16:30: Föreläsning
6 7
  • 13:00 - 15:00: Arbetsfabriken – KVISK
8
  • 10:00 - 12:00: Föreläsning Arbetsfabriken
9 10
11 12
  • 13:00 - 17:00: Föreläsning
13 14 15
  • Hela dagen: JULKUL
16 17
18 19
  • 13:00 - 17:00: Föreläsning
20 21 22
  • 10:00 - 12:00: Föreläsning
23 24
25 26 27 28 29
  • 10:00 - 12:00: Föreläsning
30 31
<< december 2017 >>
måntisonstorfrelörsön
27 28
  • 17:00 - 20:00: HR Navet
29
  • 10:00 - 12:00: Föreläsning Arbetsfabriken
  • 14:00 - 15:30: Skäggbyrån gruppdiskussion
30 1
  • 08:00 - 12:00: Föreläsning arbetsfabriken
2 3
4
  • 16:00 - 19:00: Grupputveckling Personalinvest
5 6 7
  • 13:00 - 15:00: Arbetsfabriken-KVISK
8
  • 10:00 - 12:00: Föreläsning Arbetsfabrikenb
9 10
11 12
  • 13:00 - 17:00: Föreläsning
13
  • 13:30 - 18:00: Veteranträff
14
  • 08:00 - 11:15: BHV-konsultation Pia
15
  • Hela dagen: JULKUL
16 17
18 19
  • 13:00 - 17:00: Föreläsning
20 21 22
  • 10:00 - 12:00: Föreläsning
23 24
25 26 27 28 29
  • 10:00 - 12:00: Föreläsning
30 31

Behöver du avboka en bokning som du har gjort? Skicka ett mejl till info@estatecon.se.

Hyresgästinfo

Du som hyr bostad i fastigheter som Estate förvaltar – här kommer vi att samla nyttig information omkring normala hyresregler. Arbetet är just nu pågående och uppdateringar sker löpande.

Do you need a translation of this text – copy the text and klick HERE!

Hyresinbetalningar

Vi skickar kvartalsvis ut hyresavier med förtryckt inbetalningsbelopp samt OCR-nummer. Det går att betala in hyran via bank, internetbank eller via posten.

Vad händer om jag inte betalar i tid?

Har du problem med en hyresinbetalning kontakta oss omedelbart på telefon 011-20 22 60 mån-fredag 08.00-16.00. Om du inte betalar in hyran i tid får du en påminnelse och vi debiterar då en påminnelseavgift. Dröjer du ytterligare med hyran sänder vi ett kravbrev, med kravavgift. Därefter ansöker vi om betalningsföreläggande och avhysning via Kronofogden. Återkommande sena betalningar kan leda till att du mister ditt hyreskontrakt.

Inflyttning

Dags för inflyttning i din nya lägenhet. Vi besiktar alltid lägenheten före din inflyttning och upprättar ett protokoll. Helst vill vi att du kommer till avflyttningsbesiktningen och då genomför en inflyttningsbesiktning med oss. Det är därför klokt att hålla kontakt med den avflyttande hyresgästen, dels för att få kunskap om när denne avser att avflytta, samt även enas om en besiktningstid som kan meddelas oss. Om något i besiktningsprotokollet är felaktigt bör du ta kontakt med oss inom skälig tid. Åtta dagar anser vi är skäligt.

Gällande hemförsäkring

Hemförsäkringen är ett viktigt skydd för dig. För att undvika ekonomiska förluster vid inbrott, brand, översvämning eller annan skada, bör du teckna en hemförsäkring.

Diverse abonnemang

El abonnemanget

Var ute i god tid och beställ el abonnemang. Det är du som måste teckna ett sådant. I våra samtliga områden är det XXX du beställer nätabonnemanget ifrån. Kontakta EON kundtjänst. Det är bra om du då vet vem/vilka som bott innan dig i lägenheten. Vi har tyvärr inte uppgifter om anläggningsid m m för varje lägenhet.

Kabel-TV och Bredband

Beroende på att vi förvaltar bostäder åt flera olika fastighetsägare så är det olika leverantörer av TV & bredband. Ring och fråga om du är osäker.

Sophantering

Vår ambition är att ha så stor sortering och uppdelning av sopor vid fastigheten som möjligt, detta för att du som boende skall kunna ta ditt miljöansvar. Vi önskar att du som bor hos oss respekterar detta och blir en återvinnare du med.
Skrymmande sopor sk, grovsopor ber vi dig i möjligaste mån lämna på Returpunkterna. Då kan soporna sorteras bäst och möjliggör bästa återvinningen och miljönyttan. Dessutom är det kostnadsfritt. Detsamma gäller för el-skrot och farligt avfall. För frågor runt sophantering i övrigt ber vi dig kontakta respektive skötselansvarig eller vända dig till kontoret alternativt mailar du din fråga till oss.

Disk- och tvättmaskin

I de lägenheter som är förberedda för disk och eller tvättmaskin kan installation ske. Var noga med fuktskydd och dylikt. Vi rekommenderar att en behörig person gör installationen. Vill du få hjälp med en installation av diskmaskin kan vår personal utföra detta mot en avgift.

Uppfästning av tavlor mm.

Använd rätt typ av fästkrokar när du hänger upp tavlor, så att tapet och vägg skadas så lite som möjligt. Fäster du upp te x en TV på väggen måste du vara beredd att laga efter dig.
OBS! det är inte tillåtet att borra eller spika i våtutrymme där ytskiktet och tätskikt kan skadas.

Trygghet och trivsel

För att alla skall trivas med sina boenden, bör man respektera och komma överens med sina grannar. Du som flyttar in kanske kan hälsa på de du möter och förklara var du skall flytta in. Normalt får man säkert ett svar var de bor o s v. Om du skall ha en bjudning informera dina grannar om det. Nedan följer några övergripande regler som gäller i våra fastigheter.

Oljud och fest

Det som är skön musik för dig kan mycket väl vara oljud för andra. Mellan 22.00-07.00 skall det vara lugnt i fastigheten. Det innebär att musik och fest skall dämpas efter 22.00. Förvarna dina grannar om du skall ha en bjudning genom att sätta en lapp i t e x trapphuset. Respektera tiderna ovan. Oavsett dag så kan din granne vara på väg mot tävling, tentor, extra jobb, barn som har svårt att sova o s v. Tänk på att du enligt hyreslagen ansvarar för dina gästers uppträdande och handlingar.

Trapphusen

Trapphusen är viktiga utrymningsvägar om en brand inträffar. Rök och brandutveckling minskas om inget brännbart förvaras i trapphusen. Hushållssopor får inte förvaras i trapphuset i väntan på borttransport till soprum. Det ser illa ut men sprider framförallt lukt och ohyra. Det är inte tillåtet att röka i trapphuset.

Tvättstugan

Tvättstugan skall alltid rengöras efter användandet. Om den som tvättat före dig missat det. Tveka inte om att påpeka detta. Normalt krävs rengöring av maskiner och golv. Se även anslag i tvättstugan.
Vind och källare. Här gäller liknande som för trapphusen. I förråd får inte brandfarlig vätska förvaras. Tänk på att alltid stänga dörrar efter dig. Det minskar inbrott och brandspridning om olyckan är framme. Normalt är att du blivit tilldelad ett förråd vid din inflyttning. Oavsett om du använder det eller inte bör du låsa det. Detta för att ingen annan skall börja använda det eller placera saker där.

Husdjur

Husdjur kräver vårt tillstånd och är förenade med villkor. Kort kan sägas att villkoren är följande:

Husdjuret skall vara kopplat när det vistas på gården och i trapphus. Rastning får ej förekomma på gården och runt lekplatser. Är husdjuret en katt gäller att den skall vara en innekatt.

Övrigt

Om du vill ha en bjudning, -informera grannarna om dina planer. Tänk på att sänka volymen senast 22.00.

Hjälp till att hålla trapphuset rent. Detsamma gäller vindar och källare.

Rengör tvättstuga och torkrum efter användandet. Se även de anslag som finns där.

Sortera sopor enligt anvisningarna.

Tillsammans skapar vi ett trivsamt boende.

Uppsägning/avflyttning

Önskar du avflytta från oss. Då måste du börja med att säga upp ditt kontrakt. Det vill vi helst att du gör skriftligt. Du kan skicka ett vanligt brev till oss, använda kontraktet sid två, och förstås blanketten här på vår hemsida. Normalt har du tre månaders uppsägning. Du får efter en uppsägning en bekräftelse från oss som informerar dig närmare om avflyttningen. Kontakta oss tidigt om du har skador i lägenheten för att göra en förbesiktning. Kontakta oss om du har andra frågor runt din avflyttning eller önskar flytta tidigare än de avtalade tre månaderna.

Blankett för uppsägning/avflyttning kan du ladda hem här från denna sidan.

 

Blanketter för utskrift

uppsägning   intresse